2012. november 27., kedd

E. L. James: A szürke ötven árnyalata

E. L. James: A szürke ötven árnyalata
Ötven árnyalat 1.
erotikus-romantikus
Ulpius, 2012
Oldalak száma: 524
Eredeti ár: 3999 Ft

Fülszöveg: A könyv, amelyről mindenki beszél…

Az erotikus, mulattató és mélyen megindító Ötven árnyalat-trilógia olyan történet, amely hatalmába keríti és birtokba veszi olvasóját, azután mindig vele marad.
Amikor Anastasia Steele, az irodalom szakos egyetemi hallgató interjút készít Christian Greyjel, az ifjú vállalkozóval, gyönyörű, okos és ijesztő férfival találja szemben magát. A nem e világban élő és ártatlan Ana megretten, amikor ráébred, hogy akarja ezt a férfit, és annak rejtélyes tartózkodása ellenére kétségbeesetten próbál közelebb kerülni hozzá. Grey, aki képtelen ellenállni Ana csendes szépségének, eszének és független szellemének, elismeri, hogy ő is akarja a lányt – de a saját feltételei szerint.

Ana, akit egyszerre ijeszt és izgat Grey szokatlan szexuális ízlése, habozik. Greyt minden sikere – multinacionális vállalkozásai, hatalmas vagyona, szerető családja – ellenére démonok gyötrik és az önuralom kényszere emészti. Amikor a pár vakmerő, szenvedélyes viszonyba kezd, Ana fölfedezi Grey titkait és tulajdon, sötét vágyait.

Ami a könyv elolvasása után eszembe jutott: Szerintem a következő részt is el fogom olvasni!

Amikor először hallottam a könyvről, nagyon el akartam olvasni. Viszont amikor megjelentek az első kritikák, amelyek 99%-ban nagyon rossz véleménnyel voltak róla, egy kicsit elment tőle a kedvem. Aztán egyre több olyan könyvesblogger írta, hogy neki tetszett, akiknek rendszeresen olvasom a blogját. Így amikor lehetőségem volt kevesebb, mint féláron megvenni, kis habozás után a kosaramban landolt.

Eredetileg nem akartam megírni ezt a posztot, mert már amúgy is annyi blogbejegyzés van róla, mint égen a csillag. De. Úgy gondolom, igenis érdemes ezt a könyvet elolvasni, s ezért az a legkevesebb, hogy írok róla. Pedig a legtöbb negatív kritikával egyetértek. De csak azokkal, amelyek a könyvre vonatkoznak. Amelyek viszont azokat az olvasókat ócsárolják, akiknek tetszett a könyv, minősíthetetlennek tartom.

Örülök, hogy elolvastam. S annak is, hogy nem a megjelenés után rögtön tettem ezt, hanem vártam vele, így sok mindenre felkészültem. Lehet, hogy emiatt is, de nekem pozitív csalódásban volt részem.

Mivel az eredetit nem olvastam, így a fordítás milyenségébe nem mennék bele. Mindenesetre sokkal rosszabbra számítottam. Az "Oroszlánkirály"-ra, a "basszantyú"-kra és "szent szarok"-ra felkészültem, ezeket leszámítva nem volt olyan vészes.
Az Alkonyattal sem szeretném és nem is akarom összehasonlítani, annak ellenére, hogy ez tényleg egy Twilight fanfic. Nekem kb. az első 20 oldalig volt ez az eszemben, de utána teljesen megfeledkeztem róla. Nálam elérte az írőnő, hogy egy különálló történetként gondoljak rá.

Ha röviden össze akarnám foglalni, miről szól, kb. ezt mondanám: Van egy "ötven árnyalatban elcseszett", de amúgy tökéletes pasi, aki találkozik a gyönyörű, naiv kislánnyal, aki egyszerre találja őt ijesztőnek és ellenállhatatlanul vonzónak. Bár a férfi először próbál távolságot tartani, de a lány személyisége rabul ejti, s a kedvéért olyanokat is megtesz, amit előtte még soha. A szexben s az életben egyaránt. De ez fordítva is igaz.

Ez így nem valami eredeti, mégis számomra tele volt meglepetésekkel ez a könyv, mind a történetet, mind a szereplőket illetően.

Nem értek egyet azokkal, akik szerint nincs történet ebben a könyvben, mert semmi mást nem csinálnak benne, csak szexelnek. Ez a könyv két ember története. Találkoznak, majd megint, majd megint, és beszélgetnek, csókolóznak, szexelnek, veszekednek stb. Vagyis egy kapcsolatról, annak alakulásáról szól. Lehet, hogy nincsenek benne nagy fordulatok, meg nem cselekménydús, de attól még történet. És arról nem kellene elfeledkezni, hogy ez egy erotikus könyv! Nyilvánvaló, hogy sok szexjelenet van benne, hogy ezen van a hangsúly. Aki nem szereti az ilyet, az szerintem ne olvassa!

Az is igaz, hogy ez egy nem mindennapi kapcsolat története. Ami az én véleményem szerint se nem perverz, se nem gusztustalan. Minden embernél máshol vannak a határok, így elhiszem és megértem, ha valakinek nem tetszett. Nagyon nyitott embernek tartom magam, és igyekszem nem bírálni senkit, csak azért, mert a szexben mások az igényei. Úgy gondolom, amíg a szex mindegyik résztvevő fél számára örömet okoz és persze nem sért törvényt, akkor azt nem szabad elítélnem. Ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy egyet kell vele értenem, vagy helyeselnem kellene.
Kíváncsi voltam, mi és mikor lesz az a pont, ami már Ananak is sok lesz. Csak azért, mert ez nem egyezik az én határvonalammal, nem tartanám őt egy "beteg" embernek. Ráadásul szerintem a viselkedését igenis nagyban befolyásolta az, hogy ő szerelmes. Életében először! A tetejébe még tapasztalatlan is! És egy szerelmes ember, bizony nagyon-nagyon sok mindenre képes azért, hogy megszerezze és/vagy megtartsa a másikat. Akár még megalázó helyzetbe is hozza magát. És, hogy mi a megalázó? Szerintem ez is személyfüggő.

Nem ítélem el Christian és Ana kapcsolatát, de én nem tudnék egy ilyenben élni az biztos. És itt igazából nem a szex részére gondolok, hiszen azért az egyáltalán nem volt durva. Amikor szeretkeztek, egyszer sem bántotta Christian Anat, sőt inkább a lányra, a lány vágyainak felkorbácsolására koncentrált. Határozottan, ugyanakkor figyelmesen bánt vele, Ana tűrőképességének határait óvatosan feszegette. Szerepjátékaik közben minden kétséget kizáróan a férfi volt az irányító, ezáltal pedig Christian vágyai is kielégülésre találtak. 

Ian Somerhalder vagy Matt Bomer?
Nekem Matt Bomer!
Bennem sokkal több ellenérzést váltott ki Christian hálószobán kívüli irányításmániája. Hogy valaki ilyen szinten parancsolgasson nekem, az számomra elképzelhetetlen. Nem tűrném. A büntetések pedig nálam kiverték a biztosítékot.

Mégis meg tudom érteni Ana miért lett szerelmes belé. Hiszen van a férfinak egy játékos, humoros, gyengéd és gondoskodó oldala, fiatal és magabiztos, szenvedélyes és titokzatos. Mindemellet úgy néz ki, mint egy görög félisten.
Az, hogy túlságosan hamar szerelemre lobban Ana Mr. Grey iránt, engem egyáltalán nem zavart. Rengetegen vannak akik hiszik, létezik "szerelem első látásra" (én nem, de a párom igen, és soha nem vonnám kétségbe ezt a meggyőződését) és bár itt nem pont erről van szó, mégis sokak szerint ez csak egy instant szerelem. Én elhittem, hogy szereti, mindegy milyen gyorsan is történt.  És azt is elhittem, hogy Christian szereti Anat.

Ana egy igen érdekes karakter. Néha nem tudtam eldönteni, hogy most megjátssza az ostobát, vagy tényleg ennyire értetlen. Sokszor pedig biztos voltam benne, hogy valami nagyon nincs rendben vele. Főleg az ehhez hasonló kijelentései miatt:
Shailene Woodley, mint Ana?
"Senki sem írhatja elő, mit egyek. Azt, hogy hogyan dugjak, igen, de az evést...szó sincs róla."
Az állandó ajakrágcsálás miatt már én vártam, hogy büntetést kapjon, annyira idegesítő volt, hogy minden 2. oldalon ezt csinálja.  A tudatalattijával és belső istennőjével, aki hol balettozik, hol a kanapé mögül kukucskál, az őrületbe kergetett.
Viszont voltak olyan tulajdonságai, melyek szimpatikussá tették őt a szememben. Ismeretlen számára az a világ, amelyet Christian mutat neki, és bár tele van kétségekkel, kérdésekkel, mégsem hátrál meg. Legyőzi a félelmét,  enged a kíváncsiságának  és a szívére, a vágyaira hallgatva esélyt ad egy ilyen kapcsolatnak. Van egy elképzelése arról, hogy az milyen lesz, de nincsenek előítéletei. Élvezi az együttléteket, rábízza magát a szeretett férfira. Közben saját magát, a saját vágyait is felfedezi és elfogadja.

A könyv pozitívuma mindenképp, hogy milliónyi reakciót váltott ki belőlem. Volt, hogy fennhangon nevettem, máskor, csak magamban mosolyogtam. Volt, hogy a felháborodástól egy pillanatra megállt a szívem, de olyan is, hogy szaporábban vert a pulzusom. Volt, hogy legszívesebben a kukába vágtam volna, volt, hogy szinte hozzáragadt a kezemhez. Volt, hogy csendesen dühöngtem, míg máskor hangosan kiabáltam: Te nem vagy normális!!!!

Lehet, hogy szeretni fogod, lehet, hogy utálni. De hatással lesz rád, az biztos.

Ahogy én látom: 4 pont

5 megjegyzés:

Niki írta...

Ahogy látom, nagyjából akkor hasonló lett a véleményünk róla. :o) szerintem mindenképp olvasd el a második részt, mert az MÁS.

Gica írta...

Ó, mindenképpen elolvasom :) Nagyon kíváncsi vagyok, hogy fog folytatódni! Sokan csalódtak benne, úgy hallottam. Bár ha jól emlékszem neked tetszett.:) Csak nem olvastam végig a posztodat, mert írtad, hogy kicsit spoileres.

Niki írta...

Igen, nekem tetszett. :o) Mondjuk olvastam, hogy sokan csalódtak benne annak ellenére, hogy tetszett nekik az első rész, de én nem így voltam. Van benne valami MÁSSÁG, de nekem tetszett benne ez is. ;o)
Elárulom, hogy a Jézuskától a 3. kötetet kértem, szóval ebből azért le tudod szűrni, hogy tényleg bejöhetett. (Az már más kérdés, hogy tényleg meg fogom-e kapni, mert a listámon még volt másik 3 könyv is.) :oD

Gica írta...

Húú, most már tényleg nagyon kíváncsivá tettél. :) Jó lenne ha most decemberben megint lenne ulpiusos 1+1 akció az Alexandrában és benne lenne a Sötét is. Így vettem meg a Szürkét + Sylvia Day könyvet. Na, az nekem nagyon bejött !!!:) Hamarosan írni is fogok róla.

Niki írta...

Még nem olvastam, de nekem is fenn van a karácsonyi listámon. ;o)